vasael.ir

کد خبر: ۱۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ - 29 October 2018

معرفی کتاب| فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه های اسلامی

وسائل- نیازهای مادی و معنوی، انسان را به زندگی اجتماعی کشانده است وی جهت بهره گیری از خدمات و معنوی دیگران ، نیازمند ارتباط با آن هاست و برای دوام ارتباط و زندگی جمعی نیازمند ضابطه و قانون در روابط اجتماعی است چه بدون ضابطه و پای بندی به آن شالوده زندگی اجتماعی از هم می پاشد و اجتماع از بین می رود از این رو توجه کردن و به کاربستن اصول حاکم بر روابط اجتماعی برای افراد در نهادهای مختلف اجتماعی امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار وسائل ؛ این کتاب با بهره جستن از اقیانوس ژرف آیات و روایات، اصول روابط اجتماعی را با نگاه فرهنگ سازی ارایه نموده است. لذا در قدم نخست ارزش های درونی را در هفت فصل و در گام بعدی ارزش های رفتاری را در دوازده فصل پیشکش می نماید

عنوان کلی کتاب (فرهنگ روابط اجتماعی)سویه نگاه نگارندگان را به بعد اجتماعی موضوعات کتاب معطوف داشته است . اگر نیم نگاهی نیز به بعد فردی موضوعات شده به مثابه پیش نیاز یا به مناسبت می باشد . لذا آن چه در این کتاب آمده است تمام موضوع نیست و بررسی تمام بعدی ان نیاز به تاملی دیگر دارد.

فصل های این کتاب به شرح ذیل می باشد:

1- وفای به عهد : در این قسمت مصادیق عهد، ضرورت پای بندی به عهد ، گونه های عهد ، نشانه های وفای به عهد ، ثمرات پای بندی به عهد ، سیمای وفاکنندگان به عهد و عهد شکنان ، چند نمونه از وفاکنندگان به عهد و عهدشکنان بررسی شده است

2- امانتداری : در این فصل گستره امانتداری ، گستره امانت نسبت به حقوق فردی و اجتماعی ،گونه های خیانت ، زمینه ها و عوامل بروز خیانت ، آثار و پیامدها ، پیامدهای امانت شکنی بررسی شده است.

3- پنددهی و پندپذیری : در این بخش ارکان و مبانی پنددهی ، پندپذیری و پند ، پندپذیر ، پند، زمینه ها و شرایط کارایی پند ، پندهایی از سخنان پیامبراکرم (ص) و امامان معصوم علیهم السلام

4- امربه معروف و نهی ازمنکر: در این فصل معیار تشخیص معروف و منکر ، مفاهیم همگون و تفاوت ها ، جایگاه و اهمیت ، شرایط امربه معروف و نهی ازمنکر ، دلایل کسب قدرت در امر به معروف ، مسئولیت پذیری اجتماعی ، فرایند امر به معروف و نهی از منکر، شیوه ها، شیوه های تعامل مناسب با اهل معروف ، شیوه های برخورد با منکر شیوه های برخورد با اهل منکر ، آسیب شناسی و راه علاج آن ، عوامل ناشی از ضعف شخصیت ، آثار و پیامدها ، آثار اجتماعی ، پیامدهای کوتاهی در امر به معروف و نهی از منکر،

 

5- مدارا و عفو، مفهوم شناسی مدارا و عفو ، محدوده مدارا و آسان گیری ، خشونت و صلابت ، ارزش و جایگاه مدارا و عفوراز ارزشمندی عفو و مدارا ، آثار مثبت مدارا و عفو در زندگی ، خشونت دینداران ؛ آثار و پیامدها، رفق و مدارا در تربیت ، آنان که به دارا بودن مدارا و عفو سزاوارترند، راه بردهای دست یابی به شخصیت مدارا و عفو، چند راهکار عملی در مهار خشم

6- تواضع و فروتنی : دراین فصل مفهوم شناسی ، مفاهیم همگون و تفاوت ها ، ارزش معنوی تواضع ، خاستگاه تواضع ، مرزهای تواضع ، انواع و گستره تواضع ، عوامل موثر در ایجاد و تقویت تواضع ، نشانه های تواضع ، آثار و فواید فروتنی

7- انفاق : در این فصل انفاق از دیدگاه قرآن ، گستره انفاق ، اثرات انفاق ، آثار فردی و اجتماعی آن ، پیامدهای بی توجهی به انفاق، آداب و شرایط انفاق ارزشمند، اسیب شناسی انفاق و عوامل بی توجهی به آن بررسی شده است.

8- اخلاق و دادستد: در این فصل مفهوم شناسی اخلاق و تجارت ، پیوند اخلاق با اقتصاد ، جایگاه تجارت در اقتصاد اسلامی ، آداب و اخلاق داد و ستد و آداب پیش از تجارت ، آداب هنگام تجارت آداب پس از تجارت و کارکردهای اقتصادی اخلاق و موضوعات دیگری در این زمینه بررسی شده است.

9- صله رحم : در این بخش بررسی حکم فقهی صله رحم ، مقدار وجوب صله و حرمت قطع ، مراتب ارحام و آثار و پیامدها ی آن بحث شده است.

10- مشاوره : در این بخش مفهوم شناسی ، ضرورت عقلانی مشاوره در فرایند زندگی فردی و اجتماعی ، اهمیت جایگاه مشاوره در مکتب وحیانی ، گستره و انواع آن ، ویژگی های مشاوران ، ادب مشورت دهی و آثار و فواید مشاوره و اسیب شناسی آن بحث شده است.

11- مهارت های گفتگو:در این بخش تعریف ارتباط و اثار آن ، سکوت یا سخن و رجحان نسبس آن دو، عوامل برقراری ارتباط گفتاری موثر درآداب ویژه گفتگو، زیرساخت هاو راهکارهای تحقق آداب گفتگوبررسی شده است.

12- تعاون و تبادل فرهنگی:چیستی تعاون و تبادل فرهنگی ، تعاون و تبادل فرهنگی و ضرورت آن ، تفاوت های داد و ستد فرهنگی در گذشته و حال ، تفاوت های دادو ستد فرهنگی در گذشته و حال ، متغیرهای دادو ستد فرهنگی ، اهداف ، زبان فطرت یا زبان مشترک در تعاون و تبادل فرهنگی از نگاه قرآن ، ریشه های تعاون و تبادل فرهنگی در ایات و روایات و ابزارها و راهکارهای دادو ستد فرهنگی بررسی شده است.

در تبین اجمالی ارتباط و ترتیب سر فصل های ارائه شده می توان گفت:

سخن از شخصیت آدمی ، سخن از عالمی شگفت و پیچیده است که ترکیبی از ویژگی های روانی ، جسمی ، زیستی و اجتماعی اوست . این ویژگی در طول زمان حاصل می شود و به فرد ، چگونگی رفتار و تطبیق با محیط را القا می کند .

مهم ابشخور این ویژگی هاست که می تواند شخصیت فرد را نورانی ، سالم و بالنده سازد و استعدادهای مثبتش را از قوه به فعل رساند.

مسئولیت پذیری اجتماعی انسان را به همگرایی و همبستگی می کشاند در جامعه ایمانی ، از اخوت به استوارترین عامل برای ایجاد این همبستگی یاد شده است.

دستیابی و پاسبانی از شخصیت کمال یافته انسانی علاوه بر حس مسئولیت پذری که به ان اشاره شد به ایجاد اعتدال و توازن در افکار و رفتار نیز وابسته است.

پافشاری آموزه های دینی بر نظم وانضباط فردی و اجتماعی تاکید بر اعتدال در حوزه های مختلف زندگی است .

گفتنی است تما م تلاش این بوده که روش نگارندگان در ارائه موضوعات هماهنگ باشد اما علاوه بر تفاوت قلم ، تفاوت نگاه ، پیش زمینه ها و تخصص ها ، زمینه ای جهت تفاوت سطح ، حجم و سبک نگاشته ها رو فراهم آورده است. 

این کتاب توسط  نویسندگان گروه پژوهشی علوم قرآن و حدیث ( جواد ایروانی و رضا وطن دوست و غلامحسین کمیلی و رضا حق پناه به رشته تحریر در آمده است.

 

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶